Wodniacy mogą już korzystać z nowej śluzy
2020-06-25 10:44:08(ost. akt: 2020-06-25 17:46:56)
Od dziś (25 czerwca) wodniacy mogą korzystać z nowej śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany. Wody Polskie oddają do użytku obiekt, który usprawni ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Szlak żeglugowy WJM jest unikalną na skalę światową drogą wodną, atrakcją dla miłośników żeglarstwa oraz gospodarczym sercem i motorem rozwoju mazurskich miejscowości.
Budowa śluzy żeglugowej Guzianka II z awanportami, mostem, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy, węgronią oraz rozbiórką mostu drogowego na drodze powiatowej NR 1646N trwała od października 2018 r. Nowa śluza Guzianka II odciąży „starą Guziankę” i usprawni ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Istniejąca śluza Guzianka I wybudowana w 1879 r. stanowi bardzo ważny węzeł komunikacyjny szlaku, przez który w sezonie turystycznym przeprawia się każdego roku około 15 tys. jednostek. Z każdym rokiem liczba miłośników odpoczynku na mazurskich jeziorach wzrasta, dlatego tak ważne jest dbanie o infrastrukturę i rozwój szlaku.
W ramach projektu: „Budowa śluzy Guzianka II wraz z przepławką dla ryb”, realizowanego jako projekt pn.: „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I” zostały wykonane m.in.:
- śluza żeglowna Guzianka II - stanowiąca alternatywę i uzupełnienie dla obecnie wysłużonej i przewidzianej do modernizacji śluzy Guzianka I. Może pomieścić w dwóch rzędach 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Zapewnia możliwość komunikacji pomiędzy jeziorami, których poziom zwierciadła wody różni się o ok. 2 m. Śluza należy do klasy drogi wodnej Ia i ma następujące parametry:
długość użyteczna śluzy – 50 m,
szerokość komory śluzy – 7,5m,
minimalna głębokość – 2,0 m
minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4,0 m.
szerokość komory śluzy – 7,5m,
minimalna głębokość – 2,0 m
minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4,0 m.
Wartość całkowita zadania w zakresie PGW WP: 30 494 099,26 zł (w tym koszt robót budowlanych: 29 037 000,23 zł), z czego:
- dofinansowanie ze środków UE: 16 624 262,48 zł,
- środki z budżetu państwa: 3 435 232,53 zł
- środki własne: 10 908 215,65 zł
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020
Nowa śluza jest pierwszym tego typu obiektem wybudowanym przez Polaków na Mazurach, pozostałe powstawały jeszcze w czasach Prus Wschodnich.
W tym sezonie żeglugowym, będą działały obie śluzy – Guzianka I i Guzianka II. W przyszłości planowany jest remont "starej Guzianki", a po nim rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Guzianka I obsługiwałaby duże statki żeglugi, a nowa mniejsze jednostki pływające.
Godziny otwarcia śluz dostępne są na stronie internetowej bialystok.wody.gov.pl, w zakładce komunikaty nawigacyjne. Przypominamy, że w tym sezonie żeglugowym, wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.
Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz
rzecznik prasowy,
kierownik Zespołu Komunikacji Społecznej
i Edukacji Wodnej,
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku
rzecznik prasowy,
kierownik Zespołu Komunikacji Społecznej
i Edukacji Wodnej,
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez